top of page
076-HVDSG-kantoor-kleur-20191129-2423-2.

Huis voor de Sport Groningen 

Van herpositionering naar concrete marketingacties en middelen?

Hoe vertaal je een herpositionering naar concrete marketingacties en middelen?

Huis voor de Sport Groningen zet zich in om heel Groningen aan het bewegen te krijgen. Dat doen zij samen met de vier communicatiedoelgroepen: gemeenten, sportverenigingen, scholen en bedrijven. De afgelopen jaren is Huis voor de Sport Groningen gegroeid als bedrijf. De website, huisstijl en middelen waren niet meegegroeid met het bedrijf. Er was een kloof tussen wat ze uitstraalden en wie ze werkelijk waren. Tijd voor een herpositionering, die overigens werd uitgevoerd door Dizain.

Aan alleen een herpositionering heb je niets. Aan mij de schone taak om deze herpositionering om te zetten in concrete marketingplannen en acties, middelen en content.

Bijzondere aandacht voor content

Gedurende ruim een jaar heb ik Huis voor de Sport Groningen hierbij geholpen. Van het vertalen van de herpositionering naar een praktisch marketing-communicatieplan met bijzondere aandacht voor content. Met focus op naamsbekendheid, zichtbaarheid en vindbaarheid.

 

Het eerste middel dat we lieten ontwikkelen was de nieuwe website, een contentgedreven website. Omdat de behoeften en het aanbod per doelgroep erg verschillen, kozen we voor een website met minisites voor de communicatiedoelgroepen.

Schermafbeelding 2020-06-29 om 12.20.51.

Huis voor de sport groningen aan het woord

Mark Mulder, communicatiemedewerker van Huis voor de Sport Groningen: “Voortvloeiend uit onze vraag naar een eigentijdse, aangepaste en flexibele marketingstrategie, zijn wij in contact gekomen met Brenda van de Wal. Zij heeft ons hierbij uitstekend op weg geholpen. Naast nieuw, praktisch uitvoerbaar, beleid op het gebied van marketing (& communicatie) heeft ze ons ook ondersteund bij het implementeren van onze nieuwe huisstijl. Dit heeft o.a. geleid tot een nieuwe eigentijdse website." 

Hoe vertaal je een herpositionering naar concrete marketingacties en middelen?

De website wordt ondersteund door een sterke contentstrategie. Content is de motor van het marketingcommunicatieplan. Met hele gerichte content spreken we alle doelgroepen aan met content die voor hen interessant en relevant is. Uiteraard houden we rekening met de verschillende fases in de customer journey en de verschillende vragen en behoeften die leven onder de doelgroepen.

Intern heb ik het team communicatie getraind en gecoacht op het gebied van websitebeheer, e-mailmarketing, socialmedia-management en dtp-werkzaamheden. Ik laat de organisatie achter met nieuwe kennis, tools en mogelijkheden.

UItdragen waar je voor staat en waar je kracht ligt

Nu, een jaar later staat er een fysiek en online sterke organisatie die de doelgroepen goed weet te bedienen. Het websiteverkeer is toegenomen, evenals het engagement op social media. Huis voor de Sport Groningen draagt online goed uit waar ze voor staan en waar hun kracht ligt.

Ingezette middelen:

  • Marketingcommunicatieplan

  • Contentstrategie

  • Social media strategie en management

  • Webtraject begeleiding

  • Coaching/training

Brenda is van vele markten thuis, heeft een brede kennis van zaken en geeft, vanuit haar expertise, gevraagd en ongevraagd advies. Brenda is een fijne “externe collega” die altijd haar afspraken nakomt en bereid is net even dat kleine stapje meer te doen!”

—  Mark Mulder, Communicatiemedewerjer Huis voor de Sport Groningen

adam-solomon-WHUDOzd5IYU-unsplash.jpg

Wil je meer weten over deze case? neem dan contact op!

bottom of page