Royal
Wagenborg
Meer websiteverkeer, social engagement en kwalitatieve leads
het aanscherpen van de online strategie van een internationaal transportbedrijf
Bij het aanscherpen van een bedrijfsstrategie hoort het herijken van het merk. Wagenborg positioneerde zichzelf als een alleskunner. Logistiek van deur tot deur. Echter, hier ligt niet hun toekomst. Andere partijen zijn veel gespecialiseerder en verder in. Wagenborg is in haar kern een heel goede reder. Het lag dus ook voor de hand om de maritieme bedrijfsactiviteiten centraler te stellen in de marketing en communicatie.
We zijn begonnen met het herijken van het merk. Passend bij de nieuwe positionering ontwikkelden we een marketingplan, contentstrategie en een nieuwe website.
Merkmanifest en marketingplan
Om de juiste focus te bepalen heb ik als eerste het merk onder de loep genomen. De nieuwe focus moest anders. Het bedrijf en het merk Wagenborg waren flink gegroeid de afgelopen jaren. Met een dergelijke groei ontstaan andere doelen en behoeften, maar ook knelpunten. Vooral online waren grote stappen te maken. Het marketingplan heeft dan ook een sterke focus op het online creëeren van meer zichtbaarheid, een betere vindbaarheid, meer engagement en het claimen van hun maritieme autoriteitspositie.
nieuwe websites
Bij een nieuwe positionering en marketingplan hoort een website die aan al deze nieuwe wensen en eisen voldoet. En een website die tevens een bijdrage levert aan de gestelde doelen. Om een passende webbouwer te vinden voor Wagenborg is er een pitch uitgeschreven. Na twee pitchrondes is er een goede partner gevonden die naar alle tevredenheid op alle fronten een goede website heeft neergezet, zowel voor Royal Wagenborg, als voor Wagenborg Nedlift. Volledig aansluitend bij de nieuwe positionering. Tijdens dit traject heb ik Wagenborg objectief begeleid en geadviseerd.
van strategie en website naar uitvoering
Met een goed plan en een nieuwe website begint het eigenlijk pas. Aanvullend maakte ik een overkoepelende contentstrategie voor Wagenborg voor hun magazine ‘Times’, website (cases en nieuws) en social media kanalen. Door deze ijzersterke contentstrategie trok de website veel verkeer, kwamen er meer kwalitatieve leads binnen en laat Wagenborg zien dat ze veel meer is dan enkele een scheepvaartbedrijf. Vooruitstrevend in haar vakgebied, meedenkend richting klanten, altijd bereid een stapje verder te gaan en bovenal een familiebedrijf dat medewerkers, leveranciers, partners, stakeholders en andere betrokkenen een warm hart toedraagt. Gericht op de lange termijn. Dat is ondernemen volgens Wagenborg. Een gevoel dat van de content af moet spatten. De eerste maanden heb ik deze strategie uitgevoerd. Al snel werden de gestelde targets gehaald en was het tijd om de contentstrategie over te dragen aan Wagenborg zelf.
Deze opdracht heeft een doorlooptijd van in totaal bijna twee jaar. Het waren stuk voor stuk uitdagende opdrachten die met veel tijd en zorg zijn uitgevoerd, samen met Wagenborg.
Ingezette middelen:
-
Merksessie
-
Herpositionering
-
Website strategie
-
Webtraject begeleiding
-
Contentstrategie
-
Social media management
“Top samenwerken met Brenda! Oog voor kwaliteit, kennis van zaken, maar wel altijd pragmatisch. Hierdoor hebben we Wagenborg online naar een veel hoger plan weten te tillen.”
— Guus van der Linde, Royal Wagenborg